hukum memakai yang nipis atau ketat??

bismillahirrahmanirrahim..

sabda Rasulullah s.a.w. :

"akan datang ummatku di akhir zaman terdiri dari kaum wanita yang mana mereka itu berpakaian dalam keadaan telanjang, di atas kepala mereka berbonggol-bonggol seperti belakang unta. mereka ini dilaknat oleh Allah dan tidak masuk mereka itu ke dalam syurga, serta tidak dapat menghidu baunya. dan sesungguhnya wangian syurga itu di dapati jarak perjalanan lima puluh ribu tahun perjalanan." (sokhih bukhori)

syariat melarang kita berpakaian yang nipis dan ketat serta menampakkan bentuk badan dan warna kulit. islam itu bukan sengaja melarang sesuatu perkara tetapi ada sebab dan musababnya..
hukumnya samalah seperti tidak berpakaian pada pandangan syariat dan hukum islam kerana seseorang itu sama ada lelaki atau perempuan di anggap masih terdedah seperti yang disebutkan dalam hadith nabi di atas.

yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w. dengan perkataan 'terlanjang' itu ialah seorang wanita yang berpakaian ketat dan nipis hingga menampakkan susuk tubuh dan warna kulit..keadaan itu samalah seperti tidak berpakaian..zahirnya mereka berpakaian tetapi sebenarnya terlanjang.

tutup aurat dari pandangan mata menurut imam syafi'e adalah wajib. ciri-ciri yang membawa kepada tidak menutup aurat samalah seperti memakai pakaian yang ketat,jarang dan pendek yang menampakkan bentuk badan atau bayangan warna kulit(baju jarang). semua ini tidak harus dipakai mengikut syariat islam kerana tidak mejamin terhadap kesempurnaan dalam menutup aurat yang disuruh oleh Allah dan RasulNya.

hukum memakai yang ketat, jarang serta pendek mendedah kulit adalah haram dan berdosa besar kerana sengaja ingin menzahirkan bentuk badan serta mendedah aurat yang sememangnya wajib ditutup. dewasa kini..banyak busana2 yang direka khas buat kaum wanita..memang sangat cantik..tapi jika diperhatikannya..remaja dan wanita kini lebih gemar memilih fabrik yang nipis dan jarang..tak tahulah kenapa mungkin panas barangkali..
di samping itu, menampakkan gerak-geri dengan lenggang lenggok yang boleh menarik perhatian mata yang memandang, menaikkan rasa keinginan dan membuahkan nafsu syahwat dipihak kaum lelaki yang bermata keranjang dan kaki perempuan..wanita itu menempah fitnah ke atas dirinya sendiri.

Rasulullah menegaskan dengan sabdanya:

" wanita itu aurat. apabila ia keluar sentiasa menjadi hasutan serta gangguan syaitan." (at-tarmizi)

hadith ini menyuruh kita menutup aurat..kerana aurat itu menunjukkan tanda murahan andai dipamerkan ke khalayak ramai. apabila seseorang wanita itu meninggalkan rumahnya dalam keadaan tidak menutup aurat, maka akan timbullah bibit-bibit fitnah terhadapnya..

berdasarkan demikian, maka tuntutan terhadap tutup aurat itu adalah lambang kepada wanita beriman, dan iman pula merupakan pakaian hati. tidak sempurnalah andai seseorang itu beriman tetapi tidak menutup aurat kerana menutup aurat itu adalah tuntutan kepada jasad yang beriman.sekiranya hati itu rela dengan pendedahan sama ada pendedahan itu nipis atau ketat serta singkat bermakna hati itu sudah dinodai dengan kehendak nafsu syaitan yang sangat jauh dari sinaran iman.. wallahua'lam..

4 comments:

0319aktf berkata...

ape yg di maksudkan dgn bonggol2 sprti bonggol unta??

DIARI MUJAHIDAH berkata...

bonggol2 seperti unta tu bonggol kat belakang tudung perempuan..biasa perempuan pakai tudung mesti nampak bonggol(bagi orang yg suke sanggul rambut tinggi)

disebalik aku berkata...

tak boleh yek?
aku takde r wat
tapiaku tgk
ramai jeyg buat
maknenyedye sggul rambut and bgian blakang tudung dye nmpktggi kan?

DIARI MUJAHIDAH berkata...

ye..
sebenarnya tak boleh sebab kalau nampak bonggol tu..orang laki boleh nampak bayangannya..mereka akan membayangkan orang tu berambut panjang

Catat Ulasan